Alternativer for deg med allergier

mars 5, 2019 / no comments, on Informasjon, Allergi, Informasjon

Ingen tilbakemeldinger enda

Melkeallergi eller laktoseintoleranse

Det er stor forskjell på diett ved melkeallergi og laktoseintoleranse. Ved allergi må melk og alle produkter av og med melk utelates helt fra kosten. Ved laktoseintoleranse tåler man laktosefrie meieriprodukter og produkter med lavt innhold av laktose, for eksempel gulost, laktosefri og laktoseredusert melk, rømme, yoghurt osv. Litt melk i mat går også greit for de aller fleste. Søte meieriprodukter som brunost, prim, iskrem, melkebasert grøt og krem med mer må unngås.

Opplys derfor om det er melkeallergi eller laktoseintoleranse det skal tilberedes mat for.

Hva kan du bruke som erstatning?

Melk:

Melk kan erstattes med melkefri margarin eller olje til steking og baking. I saus, suppe, middagsretter og lignende kan man bruke kokosmelk, soya-, ris- eller havreprodukter. Det finns melkefri fløte, rømme, yoghurt og vaniljesaus av soya og havre. Som pålegg kan man bruke produkter av rent kjøtt og fisk, makrell i tomat, visse typer kaviar og melkefri leverpostei, soyaost, egg og syltetøy.

Egg:

Ved eggallergi finnes det eggerstatning til bruk i bakverk, No-egg og Egg-Replacer.

Man kan lage sin egen eggerstatning med en blanding av bakepulver eller natron, maismel og olje/vann, juice/Farris, avhengig av hva man skal lage. Bakepulver og natron for heving av bakverk, maismel for gulfarve og vann, olje, juice eller Farris som væske. Kullsyren i Farris gir litt saftigere bakverk enn vann, juice litt ekstra smak og olje om man ønsker mer fett og saftighet.

Nøtter, mandler og peanøtter:

Noen er allergisk overfor nøtter/mandler andre overfor peanøtter. Nøtter kan i bakverk og matretter erstattes med gresskarkjerner, solsikkefrø, pinjekjerner eller linfrø. Ristet frø, havregryn eller brødsmuler kan brukes som topping.

Vær oppmerksom på at visse typer snacks er stekt i peanøttolje. Selv om oljen er renset for peanøttproteiner er det noen som opplever at de reagerer. Velg derfor noe annet for sikkerhets skyld.

Gluten:

Gluten erstattes med glutenfritt korn eller glutenfrie produkter. Eksempelvis glutenfri havre, mandelmel, bokhvete, hirse, mel av potet, ris, soya, mais og belgvekster er glutenfritt. Velg glutenfri buljong og glutenfri soyasaus. Produkter med hvetestivelse tåles av de aller fleste som har et glutenfritt kosthold og kan brukes med mindre annet er avtalt.

 

Hva synes du?

Legg til kommentar